THE MYCROFT CONCLUSION
DET NEOTROPISKA FÖRETAGET
Inledning
Exterritorialrätt
Jag är kritisk
Diabainein-diabas
Den kvalificerade åskådaren
1 maj-
demonstration
Revolutionsmönster
Angående en intervju med en konsthallschef
Inför ett symposium om bildens och musikens släktskap: tankar,
frågor, rubriker
Brev till min vän konstprofessorn
Det Neotropiska Företaget
Graffiti
Generalpaus
Voyeurism
Att kunna se - Utopier - Funktion
Konstens Fögderi
|
ANGÅENDE EN INTERVJU
MED EN KONSTHALLSCHEF
Efter tretton år och hundrafemtio utställningar slutar hon. Men
konsten är inte ett yrke. Det är livet självt. Den är den läkande
kraft som håller henne samman. Hon är uppsagd som konsthallschef.
Konst är inte ett yrke. Det är sant. Men att konst är livet självt är inte sant. Livet är ett levande genom en verklighet, som i
sig förvisso är en förutsättning för konstens sociala funktion,
men att det som kommer ut av detta, är för konstnärens del, absolut
inte liktydigt med det som kallas konst, lika lite som det för
för upplevaren av detta skulle vara livet självt.
Att konstupplevelsen kan vara ett tillstånd är en sida av saken,
men för att få livet att bli till ett levande, krävs det ett manifesterande av helt annan art, och det gäller
både vad anbelangar konstnären genom verket och för upplevaren
i verkets förlängning.
Att förstå verkligheten runt det levande som i grunden är vegetativt
om också aktivt, är ett tillstånd att hantera på sitt sätt. Den verklighet som är de komplicerade kulturella systemens
verklighet, som vi som kulturvarelser har skapat för vårt kulturella fortlevande, är något helt annat.
Visserligen är de sociala och intellektuella subsystemen i det
stora kulturella systemet också konstens verksamhetsområde, men konstens sociala funktion är inte
någon privatpsykologisk terapiform. Sådant finns, och kallas då
för vad det är.
Genom/och med tiden har vi som individer skapats till vår kulturs
förändrande resultat.
Detta medför ett givande och ett tagande som är vårt levande ; och i dess bästa fall även konstens levande, men konsten måste då fungera som en socialt
kraftfullt kulturellt verkande faktor.
Att kunna använda sig av det som kallas konst som ett psykosocialt
remedium, talar om att det inte är konstupplevelse och konst det
här är fråga om, utan om privatpsykologiska speglar som ligger
inom psykologins områden - och inte inom konstens sociala funktions
område, vars verksamhetsområde ju är inom de kulturella systemen.
Livet har/får vi att hantera på gott och ont, kulturella system
är vår arvedel att förvalta: konsten har sin sociala funktion i denna förvaltning.
Olika kunskap skapar olikhet: olikheten och okunnigheten konfirmeras
i det subkulturella lokala politiska- och kunskaps-tjänstemannaväldet,
som i sin tur skapar sitt eget, och detta i många fall helt onödvändiga,
existensberättigande.
Engagemanget vid kulturförvaltning (vilket gäller inte minst vid
den rent politiskt-tjänstemanamässiga förvaltningen av kulturfenomenen
som sådana) rör inte alltid konst, är absolut inte lika, och definitivt
inte för alla:
Kunskapsdifferensen vad det gäller de sociala och intellektuella
subkulturerna gör den subjektiva drivkraften olik; det gör den
personliga möjligheten olik; de faktiska kunskaperna gör att vi,
i kunskapsrikedom eller -fattigdom, de facto står olika inför
olika konst och kulturyttringar.
Det sociala kulturfenomenet konst för alla, ja; konst som funktion för alla: omöjligt!
Vi har inte alla samma kunskaper, vi har inte samma läskunskap,
inte samma referenser och därför inte samma tydningsmöjligheter,
och för den sakens skull (och kanske just därför) inte heller
samma behov, beroende på vår mer eller mindre kunskaps- och, därför
i förlängningen - viljelagda läggning.
Vad som gäller i vår kulturella verklighet:
För att kunna hantera vårt kulturarv måste vi först tillägna oss det, sedan förvalta och föröka det som är värdefullt, men också förstå att förkasta obrukbara konventioner, och lämna en socialt och intellektuellt berikad kulturell verklighet
vidare - för framtidens verklighetsförvaltare att hantera - på sitt sätt.
Vad vi i vår tid kan och ger vidare som vårt konststycke/arv är inte konst, utan våra mer eller mindre
tydligt markerade avtryck och spår av vårt levande: det som i verkligheten är livet
självt.
|