THE MYCROFT CONCLUSION
DET NEOTROPISKA FÖRETAGET
Inledning
Exterritorialrätt
Jag är kritisk
Diabainein-diabas
Den kvalificerade åskådaren
1 maj-
demonstration
Revolutionsmönster
Angående en intervju med en konsthallschef
Inför ett symposium om bildens och musikens släktskap: tankar,
frågor, rubriker
Brev till min vän konstprofessorn
Det Neotropiska Företaget
Graffiti
Generalpaus
Voyeurism
Att kunna se - Utopier - Funktion
Konstens Fögderi
|
EXTERRITORIALRÄTT
Konsten är till sin natur intellektuellt exterritoriell.
Den hävdar därför också vid behov sin egen, sin nationella och
internationella exterritorialrätt i det oftast dubiösa konventionernas
territorium.
Den kloka konventionsstaten tillåter visserligen ibland, dock
under knorrande protester, dessa tankens och känslans sändebud
från de för dem till synes främmande territorier som är konstens.
Tid efter annan blir det som konstnärerna har att meddela kanske
mindre främmande, uppsuges kanske därför också om ambassaden (miss-)
lyckas i sin mission mot de tvivelaktiga konventionerna, och
blir till nya accepterade konventioner (konsten mister då givetvis
sin exterritorialrätt och - sin frihet) och de kan då bruka
konventionernas stränga straff för vad de tycker sig orättmäktigt
ha blivit utsatt för.
Med osviklig säkerhet uppenbarar sig då nya konstens sändebud
på den konventions-politiska scenen med krav på en ny och kanske
annan intellektuell exterritorialrätt osv. - i alla tider -, det
är bara formerna som förändras: det visar på att en annan tid är rådande.
Konstens med nödvändighet intellektuella och exterritoriella struktur
besannas; konstens frihet kan inte erövras, inte utnyttjas, då
försvinner den - som konst - men återkommer med lika stor säkerhet
i ny och kanske annorlunda skepnad.
Konst är händelser. Det existerar relationer mellan liv och konst
som strävar mot ett rikare liv. Konst är händelser - med av konstnären bestämd och bekräftad plan - inte redogörelser för händelser. Genom händelsernas diskurs, genom insikt och genom
att vara väl underbyggd verkar konsten därför i den sociala dimensionen (och endast där).
Genom det konstruktiva i konstens ursprungliga och naturliga motstånd
mot konventioner som är stelnat oanvändbara i detta vårt gemensamma territorium - vårt som konstnärer och de andras territorium - som inte är konstens - men som ändå är en förutsättning för den -, rättfärdigas konstens
exterritorialrätt.
Konstnärlig verksamhet, i vilken form det vara må, som utnyttjas
och betraktas huvudsakligast som ett estetiskt paramentum, får inte, och skall inte, hanteras eller förväxlas med konst - som med rättfärdiga anspråk kallar till möte med uttrycksformen
som sådan, - som genom egen kraft utövar sin auktoritet, - som
har andra förpliktande uppsåt, och vars strävan är en konstens funktion: vars parameter ligger i
den sociala och i den intellektuella stridszonen.
Konsten sprattlar ofta fången (förutom i de sociala konventionernas
gallerburar) i stora nät av motiv - oftast genom konstnärens personliga,
kunskapsmässiga och kulturella bakgrund som den har svårt att
frigöra sig ifrån.
För konstnären är lösningen att inrikta sig på sin förmågan att
inte kommentera det egna tunga nätet och att inte skapa ting och konstverk för att lagra och packa in i detta
nät .
Konstnären har istället att målmedvetet och bekräftande inrikta sig på att med självkännedom
och självdefiniering och med livsviktig distinktion omdefiniera sin personliga och kulturella bakgrund till händelser, och projicera former och energi i termer av dess egna motiv.
Detta lyckas inte alltid, men när det gör det behöver konsten
inte hänvisa till någon annan auktoritet än sin egen livskraft
och sina egna verkningsmedels domvärjo.
Därför kräver konsten både fria rum för sin tillvaro och intellektuell
exterritorialrätt.
|