THE MYCROFT CONCLUSION
DET NEOTROPISKA FÖRETAGET
Inledning
Exterritorialrätt
Jag är kritisk
Diabainein-diabas
Den kvalificerade åskådaren
1 maj-
demonstration
Revolutionsmönster
Angående en intervju med en konsthallschef
Inför ett symposium om bildens och musikens släktskap: tankar,
frågor, rubriker
Brev till min vän konstprofessorn
Det Neotropiska Företaget
Graffiti
Generalpaus
Voyeurism
Att kunna se - Utopier - Funktion
Konstens Fögderi
|
1 MAJ-DEMONSTRATION
Tal hållet under rubriken Brott och turbulens inom konstens värld
Konstobjekskapandets moraliska kris visar att denna gått särskilt
långt i det rådande, till synes totalitära konstklimatet, där
den enskilde upplevaren i allmänhet och konstnären i synnerhet
tycks sakna möjligheter att öva inflytande över de konstpolitiska
processerna.
Konstklimatet (staten) kan inte längre härleda sin makt ur
konsthistorien (historien), ur konstens funktion eller ur konstnärens
(medborgarens) samtycke. Konstklimatet fungerar i detta läge
som ett tillstånd av repressivitet.
I den situation som uppstått förlorar konstnären och de han vänder
sig till steg för steg sina andliga värderingar.
Konstnären analyserar tiden, med strävan att förstå och tydliggöra
vad som pågår och vilka problem moderniteten (detta just-nu) för
med sig; och praktiskt, i någon form, substantierar konstnären
analysen.
Det existentiella konstnärskapet speglar en just-nu-tid.
Denna nu-tid får ett konstutbud och har potentiella mottagare
som kan ge konsten mer eller mindre artikulation och innehåll,
både på det privatpersonliga och det allmänsociala planet.
Det är i detta privata och offentliga rum som det konstklimat
bildas som i bästa fall ger konsten dess funktionella möjligheter.
Men dagens nu-rums konstklimat tilltalas inte alltid av konstnärens
nutidsbeskrivning. Tid-rum tycks inte stämma överens mellan konstnärens
analysbeskrivning och konstklimatets beskrivning av sig själv.Tyvärr
redigerar konstnären i dag alltför ofta sin nutidsanalys till
en anpassning till denna konstklimatets beskrivning av sig själv,
av rent fysiska överlevnadsskäl.
För att komma ur denna fälla för det existentiella överlevandet är det nödvändigt att konstnären aktivt uppfinner
en lösning som leder till befrielse. Detta kan endast ske genom
en inom konstklimatet fruktsam turbulens.
Ett moraliskt-teoretiskt stöd finns (om nu ett sådant skulle behövas):
konstnären kan helt enkelt åberopa sig på sina konstfunktionella
rättigheter, förankrade i konsthistorien och i de brott som
den visar på.
Vad som saknas i dag är brottet mot och utbrytningen från det
statiska konstklimatets ledband.
Just nu saknas brotten och turbulensen i vår del av konstens
värld.
|