THE MYCROFT CONCLUSION 
					DET NEOTROPISKA FÖRETAGET 
					  
					  
					Inledning  
					 
					Exterritorialrätt  
					 
					Jag är kritisk  
					 
					Diabainein-diabas  
					 
					Den kvalificerade åskådaren  
					 
					1 maj- 
					demonstration  
					 
					Revolutionsmönster  
					 
					Angående en intervju med en konsthallschef  
					 
					Inför ett symposium om bildens och musikens släktskap: tankar,
					frågor, rubriker  
					 
					Brev till min vän konstprofessorn  
					 
					Det Neotropiska Företaget  
					 
					Graffiti  
					 
					Generalpaus  
					 
					Voyeurism 
  Att kunna se - Utopier - Funktion  
					 
					Konstens Fögderi  
					 
					    | 
				
					
						  
					  
					
						JAG ÄR KRITISK 
						 
					
					 
					 
					 
					Jag är kritisk mot dagens förutsättningar för konstens fria spelrum. 
					Om man av lättja eller på grund av ren dumhet inte ger konsten
					de förutsättningar som krävs och behövs i ett civiliserat samhälle,
					anser jag att den eller de som bär ansvaret för detta sakernas
					tillstånd omedelbart bör avlägsnas och varningsmärkas för framtidens skull. 
					 
					Konsten är som begrepp socialt betingad. Den har bärande och berikande
					relationer till samhällsstrukturen, och den sociala sfären är
					både förutsättningen för den konstnärliga verksamheten och den
					sfär som konsten mest omedelbart kan påverka. 
					Konsten är en urban företeelse med det över hela världen kommunicerande
					urbana samhället som bakgrund. Med detta menar jag också att dess
					urbana modernistiska tradition är viktig. Men traditionen är viktig
					bara om det ständigt nya och aktuella ges tillfälle att bearbeta
					den och föra dialog med den. 
					 
					Det rum som konstnären har att arbeta i har sitt ursprung i denna
					tradition men det skall också vara mångfaceterat och samtida,
					som själva nuet, med utblickar över hela det kulturella fältet.
					Det är i ett sådant rum som konsten ges sin funktion. Här legitimerar
					den sig i sin rätta intellektuella och sociala struktur. 
					 
					Den privatpsykologiska bilden som ibland får beteckningen konst,
					konstverk, blir producerad, tillverkad, gjord oavsett sitt sociala
					sammanhang. Den är privat, gjord för tillverkarens egen skull
					- och för presumtiva brukare på ett privat plan. Dessa bilder
					har sin legitimitet i formella kriterier. 
					 
					Man måste skilja mellan privatpsykologiska bilder vars tillverkare
					söker sig själv och likasinnade användare, - och konstverk som
					är verksamma och funktionella i det traditionskritiskt förklarande
					rummet. 
					De förra blir ett slags personliga speglar som knappast ställer
					några påstående frågor, utan snarast bekräftar likasinnades likartade
					privata problem genom ett psykologiskt-diagnostiserande igenkännande. 
					 
					 
					Sådana bilder går att använda som souvenirlika dekorationer
					som är sådär-lagom upphetsande utan att störa alltför mycket.
					Det är inte heller mot dessa bilder och deras rums existens jag
					är kritisk. Vad jag däremot är kritisk emot är dessa bilders officialisering
					som konstverk enbart genom sin tidigare förekomst i otidsenliga
					psedo-rum-för-konst. 
					 
					Som konstverk i egentlig mening har de ingen funktion: de saknar sin nödvändighet som forskningsinstrument för det existentiella
					verklighetsförtydligandet i det intellektuella och sociala konstens
					fria rum. 
					 
					Det som har sin plats som bilder i vardagsrummet är inte konstverk
					utan privata souvenirer som inte på något sätt garanterar den
					upplevelse verken utger sig för att innehålla/anser sig vilja
					visa på. De fungerar uteslutande som mer eller mindre guldkantade
					dekorativa inslag i det vardagliga representerandet eller vilandet. 
					 
					Rummet i det andra fallet, konstens rum, det mångfacetterade och samtida, ställer krav.
					Ett av kraven är att traditionen är viktig endast om den ges tillfälle
					till att diskutera sig själv, dvs. diskutera de kunskaper och
					konventioner som byggts upp kring traditionerna - det rummet är
					ett helt annat. 
					 
					Med medveten utblick över hela det kulturella fältet, med nuets
					förhållande till teknik, tänkande och forskande vid den konstnärliga
					tillblivelseprocessen, kräver konsten en helt annan placering
					- ett helt annat rum. 
					Ett spelrum där den kraft konsten representerar legitimerar sig
					i sin rätta intellektuella och sociala struktur. 
					 
					Det är i själva hindrandet - av vilka skäl det vara må - i att åstadkomma detta rum som jag
					är kritisk. 
					
  |