THE MYCROFT CONCLUSION
DET NEOTROPISKA FÖRETAGET
Inledning
Exterritorialrätt
Jag är kritisk
Diabainein-diabas
Den kvalificerade åskådaren
1 maj-
demonstration
Revolutionsmönster
Angående en intervju med en konsthallschef
Inför ett symposium om bildens och musikens släktskap: tankar,
frågor, rubriker
Brev till min vän konstprofessorn
Det Neotropiska Företaget
Graffiti
Generalpaus
Voyeurism
Att kunna se - Utopier - Funktion
Konstens Fögderi
|
JAG ÄR KRITISK
Jag är kritisk mot dagens förutsättningar för konstens fria spelrum.
Om man av lättja eller på grund av ren dumhet inte ger konsten
de förutsättningar som krävs och behövs i ett civiliserat samhälle,
anser jag att den eller de som bär ansvaret för detta sakernas
tillstånd omedelbart bör avlägsnas och varningsmärkas för framtidens skull.
Konsten är som begrepp socialt betingad. Den har bärande och berikande
relationer till samhällsstrukturen, och den sociala sfären är
både förutsättningen för den konstnärliga verksamheten och den
sfär som konsten mest omedelbart kan påverka.
Konsten är en urban företeelse med det över hela världen kommunicerande
urbana samhället som bakgrund. Med detta menar jag också att dess
urbana modernistiska tradition är viktig. Men traditionen är viktig
bara om det ständigt nya och aktuella ges tillfälle att bearbeta
den och föra dialog med den.
Det rum som konstnären har att arbeta i har sitt ursprung i denna
tradition men det skall också vara mångfaceterat och samtida,
som själva nuet, med utblickar över hela det kulturella fältet.
Det är i ett sådant rum som konsten ges sin funktion. Här legitimerar
den sig i sin rätta intellektuella och sociala struktur.
Den privatpsykologiska bilden som ibland får beteckningen konst,
konstverk, blir producerad, tillverkad, gjord oavsett sitt sociala
sammanhang. Den är privat, gjord för tillverkarens egen skull
- och för presumtiva brukare på ett privat plan. Dessa bilder
har sin legitimitet i formella kriterier.
Man måste skilja mellan privatpsykologiska bilder vars tillverkare
söker sig själv och likasinnade användare, - och konstverk som
är verksamma och funktionella i det traditionskritiskt förklarande
rummet.
De förra blir ett slags personliga speglar som knappast ställer
några påstående frågor, utan snarast bekräftar likasinnades likartade
privata problem genom ett psykologiskt-diagnostiserande igenkännande.
Sådana bilder går att använda som souvenirlika dekorationer
som är sådär-lagom upphetsande utan att störa alltför mycket.
Det är inte heller mot dessa bilder och deras rums existens jag
är kritisk. Vad jag däremot är kritisk emot är dessa bilders officialisering
som konstverk enbart genom sin tidigare förekomst i otidsenliga
psedo-rum-för-konst.
Som konstverk i egentlig mening har de ingen funktion: de saknar sin nödvändighet som forskningsinstrument för det existentiella
verklighetsförtydligandet i det intellektuella och sociala konstens
fria rum.
Det som har sin plats som bilder i vardagsrummet är inte konstverk
utan privata souvenirer som inte på något sätt garanterar den
upplevelse verken utger sig för att innehålla/anser sig vilja
visa på. De fungerar uteslutande som mer eller mindre guldkantade
dekorativa inslag i det vardagliga representerandet eller vilandet.
Rummet i det andra fallet, konstens rum, det mångfacetterade och samtida, ställer krav.
Ett av kraven är att traditionen är viktig endast om den ges tillfälle
till att diskutera sig själv, dvs. diskutera de kunskaper och
konventioner som byggts upp kring traditionerna - det rummet är
ett helt annat.
Med medveten utblick över hela det kulturella fältet, med nuets
förhållande till teknik, tänkande och forskande vid den konstnärliga
tillblivelseprocessen, kräver konsten en helt annan placering
- ett helt annat rum.
Ett spelrum där den kraft konsten representerar legitimerar sig
i sin rätta intellektuella och sociala struktur.
Det är i själva hindrandet - av vilka skäl det vara må - i att åstadkomma detta rum som jag
är kritisk.
|