Published for The Neotrope Enterprise. Publisher: Bengt Rooke. June. 2009. No. 61.
The Six Tones är ett svenskt-vietnamesiskt projekt som sedan 2006 arbetar långsiktigt med att förena konstmusik från Vietnam och Västeuropa. The Six Tones består av två musiker från Hanoi, Nguyen Thanh Thuy (som spelar dan tranh) och Ngo Tra My (som spelar dan bau), och Stefan Östersjö på diverse gitarrer och andra stränginstrument.
Vår huvudsakliga utgångspunkt har varit att skapa former för ett möte mellan skilda kulturer på lika villkor. Långt efter det att jorden befunnits rotera kring solen fortsatte världen att vara centrerad kring Europa i västerlänningens inre föreställning. Inom musiken finns en parallell i de föreställningar som lever kvar om skillnader av hierarkiskt slag mellan noterad och muntligt traderad musik. Vad kan våra musikaliska kulturer lära av varandra? Hur kan den västerländska konstmusiken inta en lyssnande roll? Hur kan en djupast sett muntligt traderad musik göra mötet med experimentell västerländs estetik till ett redskap för förnyelse? Ett medel för att skapa dessa möten är att låta nya verk uppstå ur gemensamma improvisationer, som bit för bit kan närma sig ett mer definierat slutresultat. Notationen utgör vare sig en slutpunkt eller en ensam normerande kraft i den konstnärliga processen utan verket tar istället form som en kontinuerlig förhandling mellan flera parter.
Något om musiken
Arbetet med hans stycke utgjorde startpunkten för hela projektet och tog sin början under öppna former i april 2006.
Video: The Six Tones Part 1:
Part 2: Ett framförande av Henrik Frisks The Six Tones på Atalante med
Nam Ai (Sydlig sorg) är traditionell Sydvietnamesisk musik i Tai Tu-stil. Vi närmar oss den här musiken med avsikten att införliva den 10-strängade gitarren med de vietnamesiska instrumentens klangvärldar och karaktäristiska traditionella speltekniker.
Nguyen Thien Dao har haft en nyckelposition i närmandet mellan västerländsk konstmusik och det vietnamesiska musiklivet. Efter
att ha etablerat sig som en viktig gestalt i det franska musiklivet kom
han under 1990-talet att etablera kontakter med det spirande musiklivet
i Vietnam med uruppföranden av flera orkesterverk.
2004 arbetade han med Thanh Thuy på ett nytt verk för dan tranh
som ett led i en idé att skriva en serie soloverk för traditionella
vietnamesiska instrument. Resultatet av detta samarbete blev soloverket
Khoi Song (2005). Video: Khoi Song:
Henrik Denerins mnemoneuei handlar om minnet. Minne som erinring, som spår; minne som återser – minne som upprepar. Video: Denerin:
He Moi är nordvietnamesisk musik hämtat från det traditionella Cheo dramat. Den här musiken är kopplad till clownen, en av de stiliserade gestalter som befolkar denna dramatiska form, och framförs här i en version för dan tranh och 10-strängad gitarr. Video: He Moi:
Love Mangs Viken
är ursprungligen ett verk för gitarr och elektronik.
Kompositionsarbetet tog sin början med att Love Mangs skrev två
haikudikter. Viken är inte programmusik men hämtar impulser
och generella drag från dessa texter. Transkriptionen för trio gjordes
ättarens medverkan. Viken Ytringars eko
Video: Viken Part 1:
Part 2: Ett framförande av Love Mangs Viken på Atalante i Göteborg.
Malin Bångs verk Fireworks and Silver Birds är ett stycke för trio och elektronik som beställdes av Rikskonserter för The Six Tones turné i Sverige och Danmark 2009. ”Gruppen
improviserade med olika typer av rörelse som tema, vilket bland annat
genererade både starkt friktionsbaserade gester samt kontrasterande
lätta, flyktiga partier. Styckets musikaliska innehåll har växt fram
från dessa möten, samt från influenser av den traditionella vietnamesiska musikformen ca tru. Video: "Fireworks and Silver Birds" Part 1:
Tu Dai Oán är ett stycke i Tai Tu-stil från Södra Vietnam. I detta framförande — med Nguyen Thanh Thuy (dan tranh), Stefan Östersjö (10-strängad gitarr) och Henrik Frisk (laptop) — överlagras denna traditionella musik med fri improvisation med elektronik: ett försök att sammanföra improvisationstraditioner från två skilda kulturer inom ramen för ett stycke traditionell Vietnamesisk konstmusik. Video: Tu Dai Oán:
Edward Said understryker den politiska aspekten av all kulturell aktivitet. I Saids anda vill vi understryka att i grund och botten är The Six Tones också ett politiskt ställningstagande och ett projekt som på inget sätt förhåller sig neutralt till Kiplings klassiskt imperialistiska påstående att ”öst är öst och väst är väst”. Men naturligtvis möts de två. Frågan är bara under vilka förutsättningar och med vilken avsikt.
Fler inspelningar från vår senaste turné i mars-april 2009 finns på www.myspace.com/thesixtones Turnén arrangerades i samarbete mellan Rikskonserter, RANK, Musikhögskolan i Malmö och SIDA.
© 2009 Stefan Östersjö och Rooke Time Stefan Östersjö
|
|