|
|
|
Kosmologi: (av kosmos och grek. -logia ´-lära´, ´-vetenskap. av logos ´ord´) vetenskapen om universums byggnad. I modernt språkbruk innefattar kosmologi även av vad som förr kallades kosmogoni, dvs. studiet av universums uppkomst och utveckling. Den moderna kosmologin har sina rötter i tiden kring 1600, när enstaka forskare började spekulera om att stjärnorna är solar och att stjärnevärlden kan vara oändlig. En av de första som gjorde det var Thomas Digges i en skrift från år 1576. Under 1700-talet upptäcktes ett antal ?nebulosor?, vilket ledde till misstanken att stjärnor kan vara samlade i stjärnsystem som på stora avstånd ter sig som som diffusa ljusfläckar. ... Under 1800-talet försökte man kartlägga Vintergatans byggnad; och man ansåg sig, genom en invecklad paradox i fråga om tyngdkraften, kunna konstatera att ett oändligt universum kan omöjligt vara stabilt om Newtons tyngdlag är giltig överallt. Genom Einsteins allmänna relativitetsteori blev det möjligt att skapa matematiska modeller av olika hypotetiska universa. Det visade sig nu att universum enligt de flesta av dessa modeller inte uppträder som ett statiskt, oföränderligt system; Einstein såg sig föranlåten att införa den s.k. kosmologiska konstanten för att åstadkomma en statisk världsmodell som innefattade Machs princip dvs. att materians ?tröghet? bestäms av all annan materia i universum. De kosmologiska upptäckterna och teorierna formerade sig nu med stor fart. 1929 fann Edwin Hubble att stjärnsystemens hastigheter bort ifrån oss står i direkt proportion till deras avstånd. Den mest rimliga tolkningen, som sedan blivit allmänt accepterad, var att hela universum utvidgar sig - stjärnsystemen, galaxerna, avlägsnar sig från varandra. Hubble trodde sig även finna att dessa är tämligen jämt fördelade i rymden. Detta ansågs länge som en fundamental kosmologisk iakttagelse, och den sammanfattades i den s.k. kosmologiska principen, som innebär att universum ter sig i stort sett likadant för olika observatörer, var de än befinner sig. Universum är homogent och isotropt. Det har sedan visat sig att galaxernas fördelning är ytterst ojämn; mellan stora anhopningar av galaxer förekommer vidsträckta, tämligen tomma områden. Insikten att universum utvidgar sig ledde snart till misstanken att det har utvecklats ur ett förtätat urtillstånd. 1933 publicerade Lemaître sin hypotes om uratomen, en tanke som sedan har utvecklats till den moderna teorin om den urexplosion eller Big Bang som i tidens begynnelse gav upphov till universum. Som ett alternativ till detta formulerade Hermann Bondi och Thomas Gold 1948 den ideala kosmologiska principen, som innebär att universum ter sig likadant för alla observatörer i alla tider. Universum kan vara oföränderligt, trots att det expanderar. Fred Hoyle kom till samma slutsats genom en modifikation av den allmänna relativitetsteorin. Denna modell innebär i sin tur att ny materia måste skapas i samma takt som stjärnsystemen avlägsnar sig från varandra. Hypotesen om den kontinuerliga skapelsen eller Steady State-teorin ansågs som ett alternativ till urexplositionsteorin fram till 1960-talet, då radioastronomer, genom att räkna avlägsna strålningskällor kunde visa att dessa låg tätare förr: alltså har universum förändrats. Relativitetsteorin tillåter många olika expanderande världsmodeller, och den moderna kosmologiska forskningen har väsentligen handlat om att finna den modell som beskriver vårt verkliga universum. 1963 upptäcktes kvasarerna och 1965 fann man en isotrop mikrovågsstrålning, den kosmiska bakgrundsstrålningen, som sannolikt har sitt ursprung i det tidiga, heta universum strax efter urexplosionen. Stephen Hawking och Roger Penrose har dessutom visat att en ?singularitet? måste ha existerat i tidens begynnelse, om den allmänna relativitetsteorin är giltig för hela universum. Kosmologi ur antropologiskt perspektiv: Som antropologisk term syftar kosmologi på en kulturell etablerad världsbild, snarare än på själva studiet av denna. |
||
|