I Nationalencyklopedin kan man under "Eggeling, Viking", inhämta
följande: " 1880-1925, målare och experimentfilmare, en av pionjärerna
inom den abstrakta avantgardefilmen. I Paris (1911-15) kom E.
i kontakt med kubismen, och i Schweiz (1915-21) med dadaisterna
och Hans Richter. Tillsammans med denne gjorde han abstrakta bilexperiment
inom både konsten och filmen. Studier av kinesisk bildskrift och
japanska bildrullar inspirerade E. till att göra egna tecknade
nonfigurativa bildrullar: Vertikal-horisontal orkester (1919) och Diagonalsymfonin (1920). År 1921 flyttade E. till Berlin där han överförde "Vertikal-horisontal
orkester" till film. Åren 1923-24 gjorde han inspelningen av "Diagonalsymfonin",
hans enda bevarade film. E. uppmärksammades sent i Sverige. År
1988 bildades i Lund ett Viking Eggeling-Sällskap med syfte att främja kännedomen om och stödja forskningen kring
E.
Litt.: L. O´Koner, Viking Eggeling 1880-1925 (1971)
Viking Eggeling föddes 1880 i Lund och dog i Berlin 1925.
Hans far, Fredrik Eggeling, var musiker, visupptecknare och musik-
och sånglärare men hade också en musikhandel vid Stortorget i
Lund i en fastighet på vars fasad nu, genom Viking Eggeling-sällskapets och lokala myndigheters försorg, en minnesplatta över Viking
Eggeling är uppsatt. Viking Eggeling växte alltså upp i en utpräglat
musikalisk miljö. Som föräldralös 17-åring lämnade han hemlandet
1897.
På kontinenten utvecklades Viking Eggelings artistiska sensibilitet
till att omfatta även bildkonsten. Det är i kombinationen av de
musikaliska och bildkonstnärliga intressena som hans storhet ligger.
Under 1910-talet kom Viking Eggeling i kontakt med kubismen i
Paris och under första världskriget med dadaisterna i Schweiz,
där han bodde 1915 till 1921, då han flyttade till Berlin.
I tidens idé/konst/filosofiska strömningar kom Viking Eggeling
i ett existentiellt förhållande till konsten, och hans bildskapande
tog formen av bilder på rullar som framstod som en korsning av
hans musikaliska intresse, hans inspiration från kubismen och
österländska bildrullar. Under hans sista år i Schweiz arbetade
han med bilder på rullar, där ett geometriskt tema successivt
utvecklas efterhand som rullen rullas upp.
Viking Eggeling var inte den förste i den moderna konsten som
ville skapa ett slags bildmusik, bl.a. hade Kandinsky varit inne
på sådana tankar, Men Viking Eggeling var den förste som förde
in tiden i fysisk mening i den västerländska bildkonsten som en
motsvarighet till musikens utsträckning i tiden.
Viking Eggeling
Porträtt gjort av Marcel Janco
Rumänsk målare och arkitekt, en av DADA-rörelsens grundare.
Detta ledde honom fram till de första filmexperimenten, vilka
gjorde honom internationellt erkänd som inovatör av den abstrakta
filmen.
Hans i samarbete med andra utförda "Horisontal-vertikal-orkester"
(Horizontal-vertikal-Orchestra) visades i slutna kretsar i Berlin
i början av 1920-talet men blev aldrig fullbordad.
Viking Eggelings enda fullbordade film, "Diagonalsymfoni" (Symphonie
Diagonale) utfördes 1923 - 1924. Den kom att bli hans mest kända
verk och gav honom berömmelse sedan den visats första gången offentligt
i maj 1925 i Berlin.
Kort därefter dog Viking Eggeling på sjukhus med undergrävd hälsa
efter år av umbäranden för att realisera sina stora konstnärliga
idéer.
"Diagonalsymfoni" finns numera runt om i världen på filmarkiv
och större konstmuseer, samt i en 35 mm. och en 16 mm. kopia i
Lunds samlingar av offentlig konst.
Se vidare Länkar och "Tidsfasetter" |