|
|
|
Den västerländska konstmusikens historiska traditon, använder epokbeteckningen för 1800-talet som romantiken (till vilken då även Beethovens sista period får räknas). Den täcker högst olikartade fenomen, varför man infört vissa särbeteckningar såsom klassisk-romantisk för t.ex. Mendelssohn, som var försiktigare än sin generationskamrat Schumann i strävan att bryta nya vägar för musiken. En mer radikal hållning intog den s.k. nytyska skolan med Liszt, som bl.a. införde den symfoniska dikten, och Wagner, som med sina musikdramer förnyade operakonsten. Denna behöll dock en mera traditionell utformning i sina kärnländer Frankrike och Italien. Kring sekelskiftet 1900 betecknas musiken som senromantisk, vari även en företeelse som impressionismen inrangeras. Modernismen hade sina tidigaste centra i Wien kring Schönberg och i Paris kring Stravinsky. Den franske tonsättaren och musikern Erik Satie var under 1890-talet en av de centrala musikpersonligheterna inom den franska rosenkreutzorden. Som en reaktion mot tendensen att helt bryta med den rådande musiktraditionen kom på 1920-talet neoklassicismen. (I Tyskland hade Darmstadt sedan 1600-talet varit ett viktigt musikaliskt centrum. En av centralgestalterna i Darmstadtskolan Karlheintz Stockhausen blandade i sina föreställningar teater, ljusspel, film och musik; många av Stockhausens senare verk är snarare instruktioner för musikskapande än verk i traditionell mening. Bland andra senare strömningar under 1900-talet är den konkreta musiken i Paris och den elektroniska i Köln, vilka senare vuxit samman i den elektroakustiska musiken; den aleatoriska musiken (slumpmusiken) med amerikanen John Cage som nyckelnamn, och den likaledes amerikanske Philip Glass med minimalismen.) |
||
|