Torsdagen 19 oktober 2006 kl 18.00 ägde den remarkabla händelse rum i huvudstaden Stockholm att jag där höll föredrag på dess Kungl. Bibliotek - om Artists`Books.
I samband med föredraget gjordes också en utställning av Artists´Books
Föredragen och utställningen hade kommit till stånd på initiativ av BIBLIS-vänförening till Kungl. Biblioteket.
(Torsdagen därefter, den 26 oktober, berättade Leif Elggren om sitt förlag Firework Edition och den 2 november berättade Ricard Årlin om Stigbergets Stamp
Min kontakt med Kungl. Biblioteket (KB) har varit sporadisk under de år jag varit verksam med artists´books, både som konstnär, förläggare av artists´books både egna och andras - och mitt arkiv The Swedish Archive of Artists´Books sedan 1978 - då jag parallellt startade specialförlaget för artists´books, Wedgepress & Cheese och arkiv. Den enda kontakten under åren har varit att jag har skickat in pliktexemplar av förlagets utgivna titlar.
Men det har funnits och finns fortfarande kvar ett besvärande problem. Svenska bibliotek har ingen egen signatur för artists´books. Det samma gäller tråkigt nog även för internationella bibliotek. I LIBRIS hittar man artists´books under poesi och skönlitteratur.
Ett annat problem är att inte alla tryckta saker blir katalogiserade. Det har att göra med omfånget, antalet sidor i verket. Stora tjocka böcker hamnar alltid i katalogen, men tunna och enbladiga - de finns faktiskt - katalogiseras inte utan hamnar under orubricerat tryck. Och blir därmed förbisedda, åtminstone blir de mindre synliggjorda.
Det råder ingen brist på artists´books varken i Sverige eller utomlands. Ett talande exempel är samlingen på Neuen Museum Weserburg, i Bremen, Tyskland, som idag omfattar över 100.000 titlar. Museum of Modern Art i New York har också en stor samling, som utökades kraftigt när man köpte Franklin Furnace´s arkiv 1994.
På så vis kom i princip mitt förlags samtliga titlar att ingå i MoMAs samlingar, och det är bra därför att flera har amerikanska konstnärer som upphovsmän. The Getty Center for the Arts and Humanities, Artists´ Books collection, USA, köpte Jean Brown Archive´s betydande kollektion, där mina egna och förlagets titlar fanns representerade.
De nämnda biblioteken/arkiven har dock ett bredare perspektiv på samlandet. Här finns verk utgivna före den period som räknas till de ”klassiska decennierna” för artists´books dvs 1960-1980. Efter dessa två årtionden har konstformen tillförts nyare och bredare kategorier.
Min första egna artist´s book ”En smekning” gjorde jag i Göteborg 1965. Idag omfattar min bibliografi över egna artist´s books 124 titlar.
Den senaste är ett bokobjekt ”Tala är silver men tiga är guld”, 2001, en bibel spetsad med en kil i guld [se artikelns öppningsbild]. Objektet ingår numera i Ystad Konstmuseums samling av artists´books.
(För övrigt det enda svenska museum som seriöst har satsat på artists´books och öppnar inom kort en specialavdelning för dessa samlingar.)
The Swedish Archive of Artists´Books omfattar idag ca 800 svenska artists´books utgivna sedan 1940-talet. Den senaste, som kom ut på Wedgepress & Cheese i november 2006 och har Bengt Adlers som upphovsman. Titeln är ”JAGUMAJ” och är Adlers 9:e titel på förlaget. Den första var ”The Poetry of Mickey Spillane”, 1979 på nyårsaftonen och därmed 1980-talets absolut första.
KBs intresse kan sägas ha varit marginellt under alla år. Det är tidskriften BIBLIS, som ges ut av KBs vänförening som tog initiativet, som ledde fram till presentationen i hörsalen 2006.
I nr 32 av Biblis Vintern 2005/06, publicerade de min artikel ”Svenska artists´books, Konst i bokform” med färgbilder på de omskrivna exemplen.”
Till föredraget och utställningen publicerade följande (här något redigerad) kortare presentation av vad artists´books är och hur de kan se ut.
ARTISTS´ BOOKS - THE PAGE AS ALTERNATIVE SPACE
Det internationella begreppet artists´ books - The Page as Alternative Space har sitt ursprung i den konceptuella konsten och fluxusrörelsen i USA och Europa på 60-talet. Därmed inte sagt att det saknas exempel på artists´books i Sverige. Nej, det är snarare så att konstformen utvecklades minst lika tidigt hos oss även om vissa utgångspunkter skiljer sig åt.
Det allra tidigaste svenska tryckta exemplet som jag känner till är C O Hulténs ”Drömmar ur bladens händer”, en samling frottage utgivna i bokform på Image Förlag i Malmö 1947.
Men det finns även andra tidiga svenska exempel, som både föregriper och är samtida med den internationella utgivning. T ex Rune Janssons ”Anteckningar” 1955, Hans Nordenströms ”En gräns har två sidor” 1956, alla utgivna på 1950-talet. Dessutom finns det flera verk från 1960-talet Lars Rolfs ”Bok utan ord” 1962, Carl Fredrik Reuterswärd, ”På samma gång” 1961, Erik Dietman, ”Sparadrap…”, 1961 Åke Hodell, ”igevär”, 1963 Leif Eriksson, ”En smekning” 1965, Bengt Rooke,”Maru” 1966, Nils Olof Bonnier, ”Struktur” 1968 och”Björnligan”, 1968 för att nu nämna några.
Under samma period etablerades och utvecklades den konkreta och visuella poesin med bl a Öyvind Fahlström, Jarl Hammarberg, Åke Hodell, Mats G. Bengtsson, Bengt Emil Johnson.
Flera av deras böcker tangerar begreppet artists´ books och några finns med på den här utställningen som goda exempel på ”artists´books”. Även om jag först och främst betraktar deras böcker ur ett litteraturhistoriskt perspektiv.
Under den period som Pontus Hultén var chef för Moderna Museet i Stockholm 1959-1973 gav museet ut flera kataloger som fick karaktären av ”artists´books”.
Även några av de mera framträdande gallerierna i Stockholm under den här tiden t ex Samlaren, Burén och William Aronowitsch gav ut trycksaker och kataloger som är ”artists´books och The Page as Alternative Space”.
HUR SER MAN ATT DET ÄR ARTISTS´ BOOKS?
Artists´ books och vanliga böcker kan vara svåra att skilja åt. Speciellt om man inte vet vilka skillnaderna är. Vid en noggrann jämförelse framträder dock viktiga, främst idemässiga skillnader. Vanliga böcker innehåller texter - prosa, poesi, redovisningar t o m enbart bilder ibland en blandning av dessa element och skrivs av författare och poeter.
En artist´s book - ”konst i bokform” är däremot skapad av en konstnär. Och en konstnärsbok kan se ut hur som helst. Den är ett alternativt utrymme, ett inmutat område och en möjlighet som bara begränsas av konstnärens förmåga att gestalta. Den dokumenterar inte konstnärens verk utan är ett verk av konstnären. Det är ingen monografi eller biografi över konstnären och hans verk utan ett unikt verk av konstnären.
Konstnärer som arbetar med ”konst i bokform” utnyttjar visserligen bokens ursprungliga och formella egenskaper, men detta får inte förväxlas med det äldre begreppet bokkonst som handlar om böckers utseende, bokband och typografiska utformning. Det är en helt annan konstform. Inte heller s k livres de luxe i begränsade upplagor, i regel praktböcker med signerade etsningar och litografier, av t ex Picasso, Chagall och Matisse som illustrerar berömda romaner eller dikter, hör till begreppet artists´ books.
Ett kännetecken på artists´books är att konstnärerna använder och manipulerar bokens grundidé och egenskaper genom att t ex krympa-begränsa boken, som Erik Dietman har gjort med sin ”plåsterbok” från 1963,
där han utestänger betraktaren från innehållet eller tänja ut-expandera boken som Lars Vilks gjort med sin ”Dagbok” 1980,
som är så sprängfylld med information att den inte längre går att läsa eller stänga.
Så - även om artists´books är till synes enkla i sin framtoning är de dock anspråksfulla som konstverk; och är det så att de ibland t o m är så uppenbart tråkigt utformade att man knappt lägger märke till dem så är de dock oftast i allra högsta grad verkliga som sinnrikt immanenta verk - som konstverk.
@ 2007 Leif Eriksson och Rooke Time
Artikeln får citeras om källan anges