Published for The Neotrope Enterprise. Publisher: Bengt Rooke. januari. 2010. No.64.
Historiskt handlar båda begreppen om det mänskliga görandet och låtandet: vad-och-hur människan tidigare på ett berörande sätt kommunicerat sina åsikter och sin verksamhet med omvärlden; texten här pendlar också över en bottenskyla av vad som kan krävas för motsvarande av människan i dag. Å ena sidan rör det sig om gamla sanningar, men det är ju just genom kunskap om den bakomliggande historien (och dess personligheter) som vi har möjlighet att komma till insikt om våra nuvarande konventioner. Vad människor tidigare gjort – och hur de har gjort vad de vid tillfället gjorde – genom alster av vitterhet och kunskap som förmedlats och varför och hur detta kommit till uttryck – har i långa tider stått som föredömen och skapat bildliga levnadsmönster för stora delar av mänskligheten. Något (och givetvis helst så mycket som möjligt) av-och-om det mesta rörande detta tillhör nödvändigheterna att ha - och att kontrollerat besitta – givet man vill hävda åtminstone en möjlig förutsättning att kallas bildad. Här rör det sig inte om abstraktioner eller ansiktslös statistik som trots sin exakta uppsyn inte ger (eller ger oklara) besked om människans, eller människors handlande, eller för den delen upplyser om någon konkret sanning. Här handlar det mer om en del viktiga ingredienser som tillhör de oundvikliga kryddor som ingår i den smälta av kommunicerande beröring vilken utgör den verkliga (och då inte i första hand borgerliga) bildningens sfär. * I nådens år 2010 förekommer alltså ord som retorik, men också begreppet bildning (om än mindre frekvent) åter på agendan för diskussioner i en mer eller mindre populär mening bland folk i allmänhet, sinsemellan; detta leder dock inte alltid till någon klar uppfattning varken om vad som fullt ut skall förstås med retorik eller vad det egentligen är som gör att en människa skall kunna kallas ”bildad”. Då man kanske inte alltid har riktigt samma uppfattning om vad som menas, vare sig med ordet retorik eller begreppet bildning, är det ett välgrundat motiv för det nyvunna intresset: dels för att förstå det politiska språket i offentliga tal, intervjuer och artiklar där ordet retorik ständigt förekommer, dels därför att företeelserna i sig diskuteras, inte minst i den vida medievärlden där det gäller att inte framstå som mindre kunnig (och därmed mindre bildad). Det har alltså av olika dagsaktuella anledningar blivit på det viset - att ett av bildningshistoriens viktigaste inslag, retoriken, kommit att bli ovanligt frekvent och därmed kommit att spela en betydande roll, inte minst i samtidens politiska diskurs; intresset och diskussionen kring retorik har också blivit en av anledningarna till ett förnyat intresse för just begreppet ”bildning” - vad det är och vad det inte är. * Enligt ett tidningsreferat för några år sedan menade professorn i retorik vid Lunds universitet, Anders Sigrell, att enligt valforskare och retorikexperter, allt talar för ”att de politiska blocken även inför nästa val kommer att stjäla retorik och löften från varandra.” Artikeln innehåller också en faktaruta som förklarar ett antal ord nämnda i artikeln, såsom decentralisering, entreprenörskap, frihet och ett tiotal andra ord, dock förklaras inte ordet retorik så som det förekommer som bärande uttryck i artikeln. * Birger Bergh, professor em. i latin vid samma universitet skriver i sin bok: ”Konsten att få rätt”, (Historiska media, 2007): ”Den här boken, liksom alla andra böcker som handlar om konsten att övertyga med ord, bygger ytterst på de iakttagelser om talekonst och publikreaktioner på offentligt tal som det grekiska universalsnillet Aristoteles (384-322 f.Kr.) formulerade för snart tvåtusenfyrahundra år sedan och som andra skribenter redan under antiken preciserade, vidareutvecklade eller kompletterade. Jag tänker då inte minst på de tre latinspråkiga författarna Marcus Tullius Cicero (106-43 f.Kr.), den med honom samtida, till namnet okände upphovsmannen till skriften Rhetorica ad Herennium (”Retorik tillägnad Herennius” […]) och Marcus Fabius Quintilianus (ca 40-ca 100 e.Kr.), Roms förste med statliga medel avlönade professor i vältalighet.” ”Att få rätt förutsätter uppenbarligen att det finns någon som ger rätt. Det måste ligga i talarens intresse att veta att denne aktör har högst skiftande egenskaper och att anpassa sitt tal därefter. * Retorik handlar alltså om konsten att övertyga med ord. De politiska budskapen har ju nu också tagit steget fullt ut på Internet där potentiella sympatisörer söks upp för att bearbetas med retoriska politiska budskap - i den virtuella värld där den yngre generationen rör sig mer hemtamt (än den äldre i allmänhet). Det är inte oviktigt att vara observant på detta: hur uttrycks den politiska retoriken på Internet? * Retoriken, till skillnad från demagogins osaklighet, förstås bäst genom att den till dels emanerar ur den klassiska bildningen, dvs. det begrepp för bildning som framför allt är centralt i debatter om skola och universitet. I nutidens språkbruk ställs bildning ofta i motsats till utbildning. * Men bildning är inte alltigenom subjektiv. Det ställs också upp olika yttre mål för bildningsprocessen. Vad som krävs för att en människa skall bli bildad debatteras inte sällan med stort engagemang. * Numera möter man sällan den tidigare centrala distinktionen mellan formell och reell bildning. Med formell bildning menades utbildning och träning av individens speciella förståndsförmögenheter, medan den reella innefattade lärostoff som ansågs nödvändigt för varje bildad person. Tidigare talade man också om personlighetsbildning och menade då den bildning som omvandlade själva personligheten och gav den möjligheten till att själv formulera sina egna mål. Ibland används ordet ”bildning” i en ytligare bemärkelse och man kan fortfarande höra talas om ”bildade klasser” och ”ett bildat uppträdande”. I en seriös debatt om bildning spelar sådana uttryck inte längre någon avgörande roll. * Vårt ord ”bildning” har sitt direkta historiska ursprung i tyskt 1700-tal. Begreppet bildning har emellertid en mycket längre historia, som går tillbaka till det antika Grekland eller kanske ännu längre. I de tidiga medelhavskulturerna utvecklades särskilda skolor för skrivare eller ämbetsmän. Det ansågs att den blivande ämbetsmannen inte bara borde behärska färdigheter som skrivare eller insikter om administrationens hantering; man menade att han också behövde vishet, ett begrepp som anses stå rätt nära ”bildning”. I t.ex. Egypten, Babylonien och andra äldre samhällen var det så. Liknande traditioner utvecklades i Indien och Kina. * Men det var i antikens Grekland som det uppstod en tidig, fullt utvecklad teori om bildning, eller som det hette på grekiska paideia. * Cicero översatte ordet paideia till latin som humanitas med dess grundbetydelse av mänsklighet. * I det medeltida Europa var bildningsbegreppet, med några få undantag, inte en central kunskapsfråga. * En ny etapp i denna utveckling började i 1700-talets England och Skottland i och med framväxten av det s.k. civila samhället, som i detta sammanhang främst framträdde som ett rikt nätverk av klubbar, salonger och tidskrifter. Det var nu en borgerlig kultur tog form, vilken i Storbritannien fick sina påtagliga aristokratiska inslag. I 1700-talets Tyskland framträdde de idéer om bildningen som kommit att bli dominerande också i den moderna svenska traditionen på området. Antikens Grekland men också samtidens England och Frankrike inspirerade de tyska filosofer och författare som gav ordet ”bildning” den innebörd som vi i dag känner igen. * Den förste att använda ordet ”bildning” i den nya meningen var sannolikt Johann Gottfried von Herder. Pestalozzi hävdade att ”folket” var det viktigaste föremålet för bildningsprocessen. I Tyskland blev Humboldts linje framgångsrikast. I synnerhet efter revolutionen 1848-49 blev den så gott som allenarådande. Med bildning avsågs nästan uteslutande den typ av fördjupade insikter som högre studier och forskning ansågs ge. I synnerhet var det humanisterna, i mindre utsträckning även matematiker och naturvetare, som gentemot tekniker, ekonomer och andra det praktiska livets representanter, hävdade att endast deras vetenskaper gav en verklig bildning. * I Sverige blev utvecklingen en annan. Den nya innebörden av ordet bildning övertogs så gott som omedelbart. Såväl Humboldts som Pestalozzis idéer introducerades. Men för den sakens skull försvann inte den folkliga synen på bildning. Från slutet av 1800-talet kom den till uttryck i idén om en folkbildning; folket skulle, helt eller delvis av egen kraft, kollektivt lyftas till en högre kunskapsnivå. De båda viktigaste bildningstänkarna i Sverige, botanisten och biskopen C. A. Agardh (1785-1859) och filosofen Hans Larsson (1862-1944), argumenterade båda för idéer om såväl en akademisk som en folklig bildning. * Efter andra världskriget (1939-1945) kom dock alla föreställningar om bildning att spela en väsentligt mindre roll. Det berodde inte bara på att varje idé om en formell bildning föreföll (och förefaller väl fortfarande på sina håll?) ohållbar. Själva begreppet förytligades genom att det kom att likställas med ett stelnat manér och/eller förfinat beteende. * De senaste årtiondenas nya kunskaper genom internationalisering och den mer eller mindre transparenta elektroniska kunskapsöverföringen i det allt vidare informationssamhället, har gett ny näring åt diskussionen om bildning och om allmänbildning. Därtill kommer att bildningstänkandets klassiker, inte minst i bokform, åter kommit att bli aktuella. Det måste framstå som tämligen klart att anledningen till denna omsvängning också har ett uppenbart samband med utbildnings- och skolsystemens genomgripande omvandling under senare tid. * Det fanns länge två dominerande uppfattningar om kunskap och skola. Enligt den ena, den progressiva, måste varje kunskap sättas i samband med den enskilda elevens och dennes erfarenhet och intresse. Enligt den andra skall kunskaper betraktas som objektiva storheter vilka elever och studenter har att tillägna sig oavsett bakgrund och motivation. Båda dessa uppfattningar förefaller i dag tämligen otidsenliga. Istället får nog själva begreppet bildning med sin sinnrika kombination av objektiva och subjektiva inslag ses som ett möjligt resultat av en förändrad skola i en alltmer föränderlig samhällsutveckling. Det är väl fråga värt om bildningsbegreppet låter sig hanteras och tydliggöras av enbart dagens skola. Åtminstone förefaller de rådande uppfattningarna som helt ohållbara i sina renodlade former. Det är nog också en fråga om det finns någon objektiv bildning över huvud taget. I dag förefaller det snarast som om det är det subjektiva initiativet som är den troligaste förklaringen till den aktuella uttryckta önskan om en förklaring av bildningsbegreppet. Ett sådant sätt att se på saken skulle ju först och främst förutsätta en mängd kunskap – och det är väl förhoppningsvis vad skolan sysslar med att lära ut – och att denna sedan, då kunskapen till fullo inhämtats, skulle glömmas - för att dess resultat skall få sitt uttryck i bildning. En annan och inte alldeles ovanlig, mer folkhemsk och Luthersk förklaring av vad som menas med bildning - som jag har svårt att ha fördragsamhet med - är den gamle uppsaliensiske läroverksläraren och på sin tid högt uppskattade folkbildaren Carl Cederblads flitigt citerade uttryck: ”Bildning är vett och vetande, hut och hållning” (i ”Bildningens väg”, 1932 [sic!])….en 78-årig formulering som dagens skola, förhoppningsvis, bör ha lika svårt att förlika sig med. * Genom denna skiss har jag givetvis inte lagt mig vinn om någon fullständig genomgång av vad som innefattas i begreppen bildning och retorik, men genom att ge uttryck för en del av dess historia och dess sammansatthet har jag trots allt eftersträvat att i någon mån visa hän mot en engagerad självreflektion – som en kortfattad skiss till eftertanke - så här i skolreforms- och valtider. Som kommentar till denna reflektion - över vad man har att förhålla sig till vid umgänget med begreppen retorik och bildning, vad de skulle tänkas vara, vad de är eller inte är - vill jag citera vad Ludwig Wittgenstein skriver i början av ”Tractatus Logico-Philosophicus (2.201): I sin Inledning till min upplaga av Wittgensteins ”Tractatus Logico- Philosphicus” (Orion/Bonniers, 1962) skriver Anders Wedberg: ”[…] För att förstå språkets väsen måste man enligt den senare W. studera hur språket användes i alldagliga sammanhang eller – för att använda en av hans älsklingstermer – i de alldagliga ”språkspelen”. Som bildningen i samhällsmönstret…
© 2010 Bengt Rooke och Rooke Time
|
|