REVIEWS: MAGNUS HAGLUND



Vietnam and Sweden in cultural encounter.

One of the most important conditions for the creation of new art has for a long time been the way in which the languages and cultural codes in the world are blended and merge one into the other.
But this is just as much a matter of human listening, about an understanding of how life today consists of difference and ruptures. 

The collaborative project The Six Tones is an attempt to approach this multi-cultural situation with equal measures of curiosity and respect.

It is a meeting between the Swedish guitarist Stefan Östersjö, the composer and laptop improviser Henrik Frisk, and the two traditional Vietnamese performers Nguyen Thanh Thuy, who plays the Vietnamese zither dan tranh, and Ngo Tra My who plays dan bau, a monochord that both in timbre and functionality reminds a bit of the theremin.

Together they perform traditional music from Vietnam and five new compositions for the ensemble, composed by Henrik Denerin, Love Mangs, Malin Bång, Kent Olofsson and Henrik Frisk.

The first thing that strikes the listener is the rich sonorities and the contemplative beauty of the Vietnamese instruments.
Both Thanh Thuy and Tra My appear as true virtuosos and their is a continuous dignity in their performance which is truly impressive.

Out of the new works there is especially one that stands out and creates something indeed new and unexpected from the various sonic constellations: Malin Bång’s Fireworks and Silver Birds.

In this piece, the sounds are on the one hand of everyday life and democratically on equal terms, and on the other hand both rough and refined in a manner that is lacking in the other works.
I appreciate the tangible in Bång’s music. It takes the actual sounds of the world as point of departure, and also makes use of field recordings (a football game in Hanoi, new year’s celebration in Malmö, the train line in Gräfsnäs, the composer told me).

The music tells us that the differences are everywhere, the purl in the midst of the plain, and if we pay notice to the deviations, reality becomes richer, denser and even more beautiful.
 
Magnus Haglund magnus.haglund@telia.com
Copyright © 1995 - 2008 Göteborgs-Posten

 

___________________________________________________________

 

Att de olika språken och kulturella koderna i världen blandas och går upp i varandra är sedan länge en av de viktigare förutsättningarna för skapandet av ny konst.
Men det handlar i lika hög grad om ett mänskligt lyssnande, om en förståelse för hur livet i dag alltmer består av skillnader och brytningar.

Samarbetsprojektet The six tones är ett försök att närma sig denna mångkulturella situation med lika delar respekt och nyfikenhet.

Det hela är ett möte mellan den svenske gitarristen Stefan Östersjö, elektronmusikern och tonsättaren Henrik Frisk och de båda vietnamesiska musikerna Nguyen Than Thuy som spelar på det cittraliknande instrumentet dan tranh och Ngo Tra My som spelar på dan bau, ett ensträngat instrument som både till klangfärgen och funktionen påminner en smula om theremin.

Tillsammans framför de dels traditionell musik från Vietnam och dels fem nya kompositioner för kvartetten, komponerade av Henrik Denerin, Love Mangs, Malin Bång, Kent Olofsson och Henrik Frisk.

Det första man slås av som lyssnare är klangrikedomen och den kontemplativa skönheten i de vietnamesiska instrumenten.
Både Than Thuy och Tra My framstår som verkliga virtuoser och det finns genomgående en värdighet i framförandet som imponerar.

Av de nyskrivna styckena är det framförallt ett som skiljer ut sig och verkligen skapar något nytt och oväntat av de olika klangkombinationerna: Malin Bångs Fireworks and silver birds.

Här är ljuden på en gång vardagsnära och demokratiskt likställda, samtidigt som de har en råhet och en sorts raffinerad stökighet som saknas i de andra verken.
Jag gillar det handgripliga i Bångs musik. Den utgår från hur världen faktiskt låter, och använder sig också av en hel del fältinspelningsljud (en fotbollsmatch i Hanoi, nyårsfirande i Malmö, tåglinjen i Gräfsnäs, berättar tonsättaren).

Musiken säger att skillnaderna finns överallt, det aviga mitt i det räta, och genom uppmärksamheten på avvikelserna blir verkligheten tätare, rikare och även vackrare.

Magnus Haglund magnus.haglund@telia.com
Copyright © 1995 - 2008 Göteborgs-Posten

 

 

[Rooke Time Links] [Rooke Time No 61]