REVIEWS: LARS LANDSTRÖM



The Six Tones combine art music from Vietnam and Europe.  The result is far from easily digested. The Vietnamese music, with a different tonal system than in Western art music, allows itself to unite with western art music.

The composer Malin Bång’s Fireworks and Silver Birds for dan tranh (Vietnamese zither), dan bau (a monochord from Vietnam), 10-stroing guitar and electronics is the highlight of the concert for me.
A groundbreaking work.

The two Vietnamese performers, Ngo Tra My och Nguyen Thanh Thuyare virtuosos on their instruments, something even a westerner can hear.

Above all the latter on the dan bau was an amazing listening experience. The instrument is played on harmonics on a single string, the pitch of which is altered by means of a handle held with the thumb and index finger of the left hand.
A most subtle instrumentwith an equally subtle sound.

The traditional piece Loi Lo, performed by Ngo Tra My, was the most sincere moment of the concert.

Lars Landström, lars.landstrom@allehanda.se

___________________________________________________________


The Six Tones förenar konstmusik från Vietnam och Västeuropa.
Resultatet är långt ifrån lättsmält. Den vietnamesiska musiken,
med ett annat tonsystem än det västerländska, låter sig däremot
förenas med den västerländska konstmusiken.

Tonsättaren Malin Bångs "Fireworks and Silver Birds" för dan
tranh (vietnamesisk cittra), dan bau (ensträngat instrument),
10-strängad gitarr och elektronik är konsertens höjdpunkt för
undertecknad.
Ett nyskapande verk.

De två vietnamesiska musikerna Ngo Tra My och Nguyen Thanh
Thuy är virtuoser på sina instrument, det hör till och med en
västerlänning.

Framför allt den senare på instrumentet dan bau var en smått
fantastiskt hörupplevelse. Instrumentet spelas med övertoner på en
enda sträng, vars grundton alterneras med ett handtag som hålls
med vänstra handens tumme och pekfinger.
Ett ytterst subtilt instrument med en lika subtil ton.

Det traditionella stycket Loi Lo som Nguyen Thanh Thuy framförde var konsertens mest innerliga stund.

Lars Landström, lars.landstrom@allehanda.se

 

 

[Rooke Time Links] [Rooke Time No 61]