REVIEWS: MICHAEL BRUZE



New Sonic landscapes and cultural assimilation.



The international group The Six Tones takes their listeners on a journey. The two female members are from Hanoi, the two gentlemen from Malmö, Sweden.

The journey is not only a return trip Asia-Europe, but also in the direction inwards and outwards between different times.
We are introduced to the low-voiced Vietnamese zither dan tranh and the monochord dan bau.
With a cautious hand and with strong expression they take us on a route towards unknown landscapes.

The East-Asian tonality we recognise, but the modes of expression are multi-cultural.
Hence, the music brings together these instruments with the 10-string guitar and a 5-stringed banjo.
The music points to likeness and difference, and these chordophones share the same sonic space.
Strings vibrate, the musicans scrape, knock and explore every possibility in their sonic tools.
A redefinition of both function and sound takes place.
Add to this integrated electronics generated in realtime and yet another dimension is revealed.

The journey we make becomes a movement in which every gesture receives a new signification, a new meaning.
The positions move back and forth, they meet, assimilate and together create something new. Curiously one sits to listen. 

Perhaps it is this novelty and constant change which is the goal for this musical research of The Six Tones.
Their joint pursuit is to map new sonic landscapes.

We are on board during this journey and it is constantly exciting.
We make stops on the way, meeting music by Henrik Frisk, Kent Olofsson, Malin Bång, Henrik Denerin, but also classical Vietnamese music.

I was most touched by the human voices in the traditional piece Loi Lo for dan bau and by Love Mangs’ flowing tonal language in his composition Viken.

Michael Bruze, kultur@nt.se  Norrköpings tidningar

___________________________________________________________

 

Nya ljudlandskap och kulturell assimilering

 

Den internationella gruppen The Six Tones tar med sina lyssnare på en resa. De två kvinnliga deltagarna kommer från Hanoi i Vietnamn och herrarna är bosatta i Malmö.

Resan är inte endast en tripp Asien-Europa tur och retur, utan den sker även i riktningarna inåt-utåt och mellan olika tider.
Lågmält får vi bekanta oss med den klassiska vietnamesiska cittran dan tranh och det ensträngade instrumentet dan bau.
Varligt och uttrycksfyllt tar de med oss på färder till okända landskap.

Den östasiatiska tonaliteten känner vi igen, men uttrycken är mångkulturella.
Så anordnar musiken och musikerna möten mellan dessa båda instrument och en 10-strängad gitarr samt en banjo.
Musiken visar på likheter och olikheter och dessa koordofoner samsas i samma klangrum.
Strängarna vibrerar, musikerna skrapar, knackar och utforskar alla möjligheter i ljudredskapen.
En omdefiniering av både funktion och ljud sker.
Lägg till detta en integrerad elektronik som genereras i realtid och du får ytterligare en dimension.

Resan som vi gör blir till en rörelse där varje gest får en egen betydelse, en ny innebörd.
Positionerna flyttas fram och tillbaka, de möts, assimileras och skapar tillsammans något nytt. Nyfiket sitter man och lyssnar.

Kanske är det detta nya och hela tiden föränderliga som är målet för Henrik Frisks och Stefan Östersjös musikaliska forskning, på samma vis som Nguyen Thanh Thuy och Ngo Tra My bedriver sin pedagogiska verksamhet.
Tillsammans söker de kartlägga nya ljudlandskap.

Vi är med på resan och det är spännande nästan hela tiden.
Så gör vi anhalter på resan; möter musik av Henrik Frisk, Kent Olofsson, Malin Bång, Henrik Denerin, men även klassiska vietnamesiska tongångar.
Jag berördes mest av de mänskliga rösterna i den traditionella Loi Lo för dan bau och av Love Mangs flödande tonspråk i ljudkompositionen Viken.

Michael Bruze, kultur@nt.se Norrköpings tidningar

 

[Rooke Time Links] [Rooke Time No 61]